måndag 22 december 2014

MICHAEL WEINIUS, tenor

Michael Weinius

Biografi

Intervjuer

Dan Hansson/Bo Löfvendal: Tenor som vill beröra (Svd)

Sören Trandberg: Michael Weinius (Tidskriften Opera)

Resencioner

Priser och stipendier

2006 – Birgit Nilsson-stipendiet
2009 – Operapriset av Tidskriften OPERA.
2009 – Svenska Dagbladets operapris
2012 – Jussi Björlingstipendiet
2013 – Lunds Studentsångförenings solistpris.

Diskografi
              
                                                                         Opera Premier
                                                                         House of Opera

Andra länkar

            Lohengrin Stockholm 2013
            Parsifal Stockholm 2013
            Tristan och Isolde, Stockholm 2015


fredag 12 december 2014

PARSIFAL MALMÖ 2012


MALMÖ OPERA



Parsifal: Thomas Mohr
Kundry: Susanne Resmark
Gurnemanz: Reinhardt Hagen
Amfortas:  Anders Larsson
Klingsor: Lars Arvidson
Titurel: Otto Maidi
Dirigent: Leif Segerstam
Malmö Operaorkester och Kör
Regi: Stefan Johansson
Scengrafi: Jan Lundberg
Kostym: Camilla Thulin


RESENCIONER:


Sekularisering håller Parsifal på distans


Malmöoperan ger Parsifal oväntat lyft

Parsifal på Malmöoperan

Världsberömt sömnpiller blir bitvis magi


Audio/Video (KnaMusic)



                                                                                                          Förspel till Akt I



                                                                                                          Mellanspel Akt I


                                                                                                           Slutet av operan




                                                                                                             Fullständig opera






DOKTOR GLAS, 28 AUGUSTI

Doktor Glas, 28 augusti.- Hjälmar Söderberg. 



Jag sade ingenting, och det blev tyst. Kyparen serverade champagnen med en tempeltjänares allvar. Musiken började förspelet till Lohengrin. Den gångna dagens skyar hade drivit undan och lagrat sig i rosiga strimmor vid horisonten, men däruppe hade rymden blånat till ett djupt oändligt blått, blått som denna underbara blå musik. Jag lyssnade till den och glömde mig själv. Den sista tidens tankar och grubbel och den handling som den mynnat ut i tycktes mig flyta långt bort i det blå som något redan borta och redan overkligt, något avsöndrat och frånskilt som aldrig skulle bekymra mig mer. Jag kände att jag aldrig skulle komma att vilja eller kunna göra något sådant mer. Var det alltså en villfarelse? Jag hade ju dock handlat efter bästa förstånd. Jag hade vägt och prövat, för och mot. Jag hade gått till botten med saken. Var det en villfarelse? Det fick vara detsamma. I orkestern bröt just nu det hemlighetsfulla ledmotivet igenom: "Du skall icke fråga!" Och jag tyckte mig i denna mystiska tonserie och dessa fyra ord läsa en plötslig uppenbarelse av en urgammal och hemlig visdom. "Du skall icke fråga!" Icke gå till botten med tingen: då går du själv till botten. Icke söka efter sanningen: du finner den icke och förlorar dig själv. "Du skall icke fråga!" Den sanningsmängd, som är dig tjänlig, får du till skänks; den är blandad med villfarelse och lögn, men det är för din hälsas skull, oblandad skulle den bränna dina inälvor. Försök inte att rensa bort lögnen ur din själ, det följer så mycket med som du inte har tänkt på, du tappar bort dig själv och allt som är dig kärt. "Du skall icke fråga!"

- När man vill ha anslag till operan av riksdagen, sade Markel, måste man plugga i den att musiken har ett "förädlande in flytande". Jag skrev själv något liknande nonsens i en ledare häromåret. Det är för resten ett slags sanning, fast uttryckt i en för våra lagstiftare fattbar översättning. På originalspråket skulle det heta: musiken eggar och styrker; den stegrar och bekräftar. Den bekräftar den fromme i hans menlöshet, krigaren i hans mod, den utsvävande i hans laster. Biskop Ambrosius förbjöd kromatiska gångar i kyrkomusiken, emedan de efter hans personliga erfarenhet väckte olyska föreställningar. På 1730-talet fanns det en pastor i Halle, som i Händels musik såg en tydlig bekräftelse på augsburgiska bekännelsen. Jag har boken. Och en god wagnerian bygger upp en hel livsåskådning på ett motiv ur Parsifal.

http://runeberg.org/drglas/0828.html 








Detta är en Alberich som illustrerar Hjalmar Söderbergs ord i Doktor Glas: ”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad.”