tisdag 6 juni 2017

DER RING DES NIBELUNGEN, STOCKHOLM, MAJ 2017


MEDVERKANDE

 

Das Rheingold

Wotan – John Lundgren
Donner – Kristian Flor
Froh – Joel Annmo
Loge – Jonas Degerfeldt
Alberich – Johan Edholm
Mime – Niklas Björling Rygert
Fasolt – Lennart Forsén
Fafner – Rasmus Bodén
Fricka – Katarina Dalayman
Freia – Susanna Stern
Erda – Katarina Leoson
Woglinde – Vivianne Holmberg
Wellgunde – Susann Végh
Flosshilde – Johanna Rudström


Die Walküre

Brünnhilde – Nina Stemme.
Wotan – John Lundgren.
Hunding – Lennart Forsén.
Sieglinde – Cornelia Beskow.
Fricka – Katarina Dalayman.
Siegmund – Michael Weinius.
Helmwige – Sara Olsson.
Gerhilde – Susanna Stern.
Orthilde – Angela Rotondo.
Waltraute – Marie-Louise Granström.
Siegrune – Monika Mannerström Skog.
Rossweisse – Johanna Rudström.
Grimgerde – Kristina Martling.
Schwertleite – Katarina Leoson


Siegfried

Siegfried – Lars Cleveman.
Brünnhilde – Nina Stemme.
Mime – Niklas Björling Rygert.
Wotan – John Lundgren.
Alberich – Johan Edholm.
Fafner – Lennart Forsén.
Skogsfågeln – Marianne Hellgren Staykov.
Erda – Katarina Leoson.


Götterdämmerung

Siegfried – Lars Cleveman
Brünnhilde – Nina Stemme
Waltraute – Katarina Dalayman
Hagen – Falk Struckmann
Gunter – Ola Eliasson
Gutrune – Sara Olsson
Alberich – Johan Edholm
Första nornan – Katarina Leoson
Andra nornan – Susann Végh
Tredje nornan – Angela Rotondo
Woglinde – Vivianne Holmberg
Wellgunde – Susann Végh
Flosshilde – Johanna Rudström


Kungliga hovkapellet. 
Dirigent: Marko Letonja. 
Regi: Staffan Valdemar Holm. 
Kungliga operan, Stockholm.


RECENSIONER


(...) Den här gången kretsar allt kring Nina Stemme. En starkare och självständigare Brünnhilde är svårt att föreställa sig. Hon är verkligen scenens drottning och dominerar till och med när hon inte sjunger. Allra mest imponerar hon i Ragnarök med sin långa slutscen, där det märks att hon är van att göra rollen på stora scener som Wien och La Scala; Stockholmsoperans salong känns ovanligt trång. Men hon övertygar lika mycket när hon gör flickaktig entré i Valkyrian med ridspö och snärtiga hojotoho-rop. (...)
Staffan Valdemar Holm låter sin version av ”Nibelungens ring” börja i Wagners egen tid, inspirerad av Patrice Chéreaus banbrytande uppsättning på 70-talet. Striden står inte bara mellan hjältar och drakar utan också mellan industrialism och natur. Skorstensrök väller runt valkyrieklippan där Brünnhilde ligger nedsövd i väntan på den orädde hjälte som ska väcka henne. Liksom för ett decennium är det Lars Cleveman som sjunger hjälterollen Siegfried, och nu ännu säkrare och med större bärighet. (...)
Som allfader Wotan hör vi John Lundgren, som i somras gjorde rollen även i Bayreuth, en lysande rollprestation med ungdomlig kraft och subtil nyanseringsförmåga. Den starkaste scenen i hela ”Ringen” är när Wotan sjunger sin monolog om världens gång och undergång med huvudet i dottern Brünnhildes knä. (...)
Men det mesta håller hög klass. Katarina Dalayman som tidigare sjöng Brünnhilde är nu både Wotans hustru Fricka och valkyrian Waltraute, två viktiga roller som får gripande, genialisk gestaltning. Johan Edholm gör nu sin tredje ”Ringen”-roll med en ovanligt kraftfull Alberich, och Niklas Björling Rygert sjunger Mimes roll på högsta internationella nivå. I Valkyrians första akt får den alltid pålitlige Michael Weinius som Siegmund sällskap av Cornelia Beskow i hennes uppmärksammade debut som Sieglinde, en karismatisk artist med stark röst men ännu inte någon utpräglad Wagnerklang.

Hovkapellet har aldrig låtit så bra som under senare år, men under Marko Letonjas ledning blir det aningen ojämnt: glöd och intensitet, starka dynamiska kontraster men ofta långsamma tempi. Här står sången i centrum.

SVERIGES RADIO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar