DOKTOR GLAS.- HJALMAR SÖDERBERG.- (28 augusti) Jag sade ingenting, och det blev tyst. Kyparen serverade champagnen med en tempeltjänares allvar. Musiken började förspelet till Lohengrin. Den gångna dagens skyar hade drivit undan och lagrat sig i rosiga strimmor vid horisonten, men däruppe hade rymden blånat till ett djupt oändligt blått, blått som denna underbara blå musik. Jag lyssnade till den och glömde mig själv. (...)
Trevligt att min bok uppmärksammas...! Jag är alltså Lennart Svensson, författare till denna bok. Det är ett slags populärbiografi över Wagner. På bokens 198 sidor berättar jag om Wagners liv och verk, med genomgång av varje opera, en biografisk skiss samt tematiska essäer. I dessa teman noterar jag hans nationalheroiska sida, hans mångsidighet (som att han både skrev musik och libretto till sina operor), hans spegling i populärkultur och mycket annat. Som hans mellanhavanden med Friedrich Nietzsche, som kom med en del vägande kritik mot Wagners opus.
Vad gäller nationalromantiken hos Wagner så fanns den ju där hela tiden, men med olika förtecken. Som att han var national-liberal revolutionär i Dresden 1848-49, att han föll i trans inför återvändandet till Tyskland 1842 efter en tid i Paris och att han blev en symbol der Kaiserstadt efter Preussens seger över Frankrike 1871. Wagners nationella sida anses kontroversiell men jag studerar den affirmativt, dock ej helt utan kritik.
Wagners kontroversiella sida kommer alltid att finnas. Få andra kompositörer skrev så många pamfletter som han, för att ta ett exempel.
Trevligt att min bok uppmärksammas...! Jag är alltså Lennart Svensson, författare till denna bok. Det är ett slags populärbiografi över Wagner. På bokens 198 sidor berättar jag om Wagners liv och verk, med genomgång av varje opera, en biografisk skiss samt tematiska essäer. I dessa teman noterar jag hans nationalheroiska sida, hans mångsidighet (som att han både skrev musik och libretto till sina operor), hans spegling i populärkultur och mycket annat. Som hans mellanhavanden med Friedrich Nietzsche, som kom med en del vägande kritik mot Wagners opus.
SvaraRaderaVad gäller nationalromantiken hos Wagner så fanns den ju där hela tiden, men med olika förtecken. Som att han var national-liberal revolutionär i Dresden 1848-49, att han föll i trans inför återvändandet till Tyskland 1842 efter en tid i Paris och att han blev en symbol der Kaiserstadt efter Preussens seger över Frankrike 1871. Wagners nationella sida anses kontroversiell men jag studerar den affirmativt, dock ej helt utan kritik.
Wagners kontroversiella sida kommer alltid att finnas. Få andra kompositörer skrev så många pamfletter som han, för att ta ett exempel.